جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    حدیث / آفاق نیایش- تفسیر دعای سحر / آفاق نیایش - تفسیر دعای سحر
    مقدمه‏

    از جمله معارف الهى و تعاليم اسلامى دعا مى‏باشد كه در عرف عارفان به آن تضرع و انابه و در فارسى به آن «راز و نياز و توبه» گفته مى‏شود كه در اسلام از مهم‏ترين امور به شمار مى‏رود، و از سيرت انبياى و اوصيا و اولياء بر شمرده شده است، براى اهل عرفان لذيذترين لذت‏ها به شمار مى‏آيد، چرا كه: سخن گفتن دل داده است با دل‏دار، هم چنان كه قرآن و قرائت آن، سخن گفتن معشوق است با دل داده‏اش. پس دعا قرآنى است كه فرا فرستاده مى‏شود در مقابل قرآن كه كتابى است فرو فرستاده شده. امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه فرموده است:

    «يا مَن اذاق احبائه حلاوة المؤانسة؛[1]

    اى آن كه شيرينى همدمى را به دوست دارانش چشانده است.»

    و امام سجاد عليه السلام در مناجات محبين، صحيفه (ثانويه) فرموده است:

    «الهى! من ذا الذى ذاق حلاوة محبتك فرام منك بدلا؛[2]

    الهى كيست كه شيرينى دوستى تو را چشيده باشد و تو را با كس ديگرى عوض كرده باشد؟»

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 19

    آن چه كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه براى راز و نياز بايد زمينه‏هايى چيد تا قلب آماده گردد و زبان براى سخن گفتن به تكلم در آيد. اين زمينه‏ها و تمهيدات، همان آداب دعا هستند كه جريان عشق ورزى و مكالمه با معشوق را زيباتر جلوه مى‏كنند و بنده را به خداوند نزديك‏تر مى‏سازند. اين آداب بسيار دقيق و تجربه شده است كه از متن آيات و روايات استخراج شده است، بنابراين بايد قبل از دعا، در حين دعا و بعد از آن، معشوق را به صفات جمال و كمالش ستود و از نعمت‏هاى گوناگونى كه به ما عطا فرموده سپاس گذارى كرد و زبان به شكر او گشود، با اين شكر دائمى است كه دعا معنا و مفهوم مى‏يابد و آدمى از راز و نياز لذت مى‏برد. كيفيت تمجيد، ثناگويى، ستايش و قدردانى از خداوند در دعاهايى كه از اهل بيت عليهم السلام رسيده بيان شده است.

    از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه:

    «من قال ياالله يا الله عشر مرات، قيل له: لبيك ما حاجتك؟؛[3]

    هر كس كه ده بار بگويد: «يا الله يا الله» به او گفته مى‏شود: بله؟ چه مى‏خواهى؟»

    باز از آن حضرت روايت شده است كه:

    «من قال يارب يا رب عشر مرات قيل له لبيك ما حاجتك؟؛[4]

    هر كس كه ده بار بگويد: «يا رب يا رب» به او گفته مى‏شود: بله؟ چه مى‏خواهى؟»

    يكى از در خواست‏هاى بنده از معبود، آمرزش گناهان است؟

    از جمله دعاها، دعاى سحر مى‏باشد كه عارف سحرگاهان با خداى خود خلوت مى‏كند و به راز و نياز مى‏پردازد و در همه دعا خدا خدا مى‏كند همان گونه كه استاد

    آفاق نيايش تفسيردعاى سحر، ص: 20

    بزرگوارم حضرت امام رحمه الله مى‏فرمودند دعاى سحر، مسئول منه ندارد» يعنى فقط راز و نياز با خداست.

    معنا ندارد عبداللَّه وقتى به در خانه خدا مى‏رود، چيزى از خدا بخواهد. او فقط بايد خدا خدا بگويد لذا در دعاى سحر عبد عارف به اسماء و صفات خداوند توجه دارد و در راز و نياز خود حضرت حق تعالى را به اسماء و صفاتش قسم مى‏دهد و گاهى پا فراتر مى‏گذارد و به مولاى خود خلوت مى‏كند و به ذات خداوند كه مستجمع جميع صفات، اسماء و كمالات است به نحو وحدت و به نحو عينيت نظر دارد تا از تكرار جملات دلنشين اين دعا لذت مى‏برد كه قابل توصيف نيست و اين از ويژگى‏هاى دعاى سحر است كه عارف تشنه آن است.

    اميدواريم حضرت حق حلاوت راز و نياز با خود را به ويژه شيرينى دعاى سحر را به همه بچشاند و با اين دعا زمينه وصل و تقرب ما را فراهم سازد.



    [1]. بحارالانوار، ج 95، ص 266.

    [2]. همان، ج 94، ص 148( باب ادعية المناجاة، المناجاة التاسعة).

    [3]. كافى، ج 2، ص 519( باب من قال يا الله)، ح 1.

    [4]. همان، ص 520،( باب من قال با رب)، ح 1.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365